Menu

نوقشت في كلية التربية للعلوم الانسانية قسم اللغة الانكليزية اليوم الاثنين الموافق (10-1-2021) رسالة الماجستير للطالب مخلد مزهر جبار الموسومة (A MULTI-MODEL STUDY OF PERSUASION STRATEGY IN SOME MEDICAL MARKETING BROCHURES)
(دراسة متعددة النماذج لاستراتيجية الإقناع في بعض كتيبات التسويق الطبي)
اذ تعالج الدراسة الحالية مفهوم الاقناع والذي يعد أحد الظواهر اللغوية البارزة في جميع المجتمعات المعاصرة وتحاول الرسالة بحث مفهوم الاقناع في السياق التسويقي من وجهة نظر تعدد نماذج الترويج مع الأخذ بنظر الاعتبار الحقيقة التي تقول ان عملية الاقناع في تسويق البروشورات الطبية تعتمد على العلاقة بين النصوص، الصور، التصاميم، وغيرها من العوامل.
وتهدف الدراسة الى بيان كيفية صناعة النصوص وارتباطها بنصوص أخرى او صور يتم اضافتها للبروشور الطبي لجعلها تحمل معنى دقيق، وتوضح استراتيجيات الاقناع المستخدمة من قبل أصحاب الشركات المصنعة للمنتجات الطبية وسبب استخدامهم لهذه الاستراتيجيات.
ومن ابرز النتائج التي توصلت اليها الدراسة

 1.if it relies on more than one persuasive factor, such as text, picture, design, and others, persuasion to market a medical product through brochures might have a good material or moral outcome

 2.Medical brochure texts are often grammatically correct and reduced to fewer words in order to express a larger and clearer idea to the customer.
3.One of the goals of pharmaceutical manufacturing companies is to design a distinctive logo, type and colour of font, and a prominent size, as well as the use of colours as a background for the brochure to be prominent, so that the brochure appears in a distinctive marketing way that persuades the customer and attracts his attention to the product.
4.One component of the medical brochure that targets several groups outside or within the medical profession, such as the written content, through which the medicine may be identified, can be relied on. An image of the drug, or a picture of a part of the human body that the medicine is targeting, or a person refers to a specific area of his body, such as having heart or lung illness, so the consumer understands the drug targets these organs.
5.All of the medical brochures utilized in this study have key analytical features that are derived from a pragmatic multi-model analysis. Where the brochure comprises a text element, photos, graphics, mixed colours, pictures of individuals or parts of the human body targeted by a certain medicine, different types of typefaces with their design and colours, and the brochure examined from many perspectives.

وتكونت لجنة المناقشة من السادة:
١- د. حسن شعبان علي/جامعة تكريت/كلية التربية للعلوم الانسانية/رئيساً
٢- د. هديل كامل علي/جامعة تكريت/كلية التربية للعلوم الانسانية/عضواً
٣- ا.م. احمد عادل نوري/جامعة ديالى/كلية التربية الانسانية/عضواً
٤- د. محمد برجس سلمان/جامعة تكريت/كلية التربية للعلوم الانسانية/عضواً ومشرفاً

1

2

3

Go to top